Osallistu Nuortenideat.fi:n visaan, jonka kysymykset liittyvät demokratiakasvatukseen. Kysymykset haastavat sinut pohtimaan omaa rooliasi demokratiakasvattajana.
Miksi Nuortenideat.fi on perustettu?
Nuortenideat.fi on osa oikeusministeriön valtakunnallisia demokratiapalveluja. Se on suunniteltu työkaluksi nuorten parissa toimiville tukemaan työtä osallisuuden ja demokratiakasvatuksen edistämiseksi. Palvelu löytyy osoitteesta nuortenideat.fi
Nuortenideat.fi on osa oikeusministeriön valtakunnallisia demokratiapalveluja. Se on suunniteltu työkaluksi nuorten parissa toimiville tukemaan työtä osallisuuden ja demokratiakasvatuksen edistämiseksi. Palvelu löytyy osoitteesta nuortenideat.fi
Mitkä ovat demokratiakasvatuksen tavoitteet?
Demokratiakasvatus perustuu tasavertaiseen vuorovaikutukseen. Kasvatuksen tavoitteena on aktiivinen kansalainen, joka osaa hankkia tietoa ja punnita eri näkökulmia sekä ymmärtää, että asioihin voi vaikuttaa.
Demokratiakasvatus perustuu tasavertaiseen vuorovaikutukseen. Kasvatuksen tavoitteena on aktiivinen kansalainen, joka osaa hankkia tietoa ja punnita eri näkökulmia sekä ymmärtää, että asioihin voi vaikuttaa.
Nuorisolaki (2017) velvoittaa, että:
Vuoden 2017 alussa voimaan astunut nuorisolaki velvoittaa, että jatkossa nuoria on kuultava myös valtakunnallista nuorisotyötä koskevien asioiden käsittelyssä. Kunnan tehtävänä on luoda edellytyksiä paikalliselle nuorisotyölle ja -toiminnalle järjestämällä nuorille suunnattuja palveluja ja tiloja sekä tukemalla nuorten kansalaistoimintaa.
Vuoden 2017 alussa voimaan astunut nuorisolaki velvoittaa, että jatkossa nuoria on kuultava myös valtakunnallista nuorisotyötä koskevien asioiden käsittelyssä. Kunnan tehtävänä on luoda edellytyksiä paikalliselle nuorisotyölle ja -toiminnalle järjestämällä nuorille suunnattuja palveluja ja tiloja sekä tukemalla nuorten kansalaistoimintaa.
Mikä on tärkeintä osallisuuden kokemuksessa?
Osallisuuden kokemuksessa on tärkeää, että nuoren ideat kuullaan ja niihin vastataan. On myös tärkeää, että nuorten ideoita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.
Osallisuuden kokemuksessa on tärkeää, että nuoren ideat kuullaan ja niihin vastataan. On myös tärkeää, että nuorten ideoita toteutetaan mahdollisuuksien mukaan.
Kuinka monta prosenttia suomalaisista nuorista on hyvin kiinnostuneita oman asuinkunnan poliittisista kysymyksistä?
Kansainvälinen IIC 2009 -tutkimus selvitti nuorten valmiuksia yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tutkimus osoitti, että on syytä olla huolissaan. Suomalaisnuorten tiedot ovat hyvällä tasolla, mutta asenteissa ja osallistumisaktiivisuudessa ollaan kansainvälisesti verraten heikoilla.
Kansainvälinen IIC 2009 -tutkimus selvitti nuorten valmiuksia yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen. Tutkimus osoitti, että on syytä olla huolissaan. Suomalaisnuorten tiedot ovat hyvällä tasolla, mutta asenteissa ja osallistumisaktiivisuudessa ollaan kansainvälisesti verraten heikoilla.
Hallitset jo monia demokratiakasvatukseen liittyviä asioita. Osaat innostaa ja motivoida nuoria. Lue lisää Sinä olet demokratiakasvattaja -oppaasta ja ota käyttöösi useita pedagogisia menetelmiä, jotka edistävät yhteistoiminnallisuutta ja nuorten osallisuutta. Käy tutustumassa myös nuorille suunnattuun verkkodemokratiapalveluun osoitteessa Nuortenideat.fi!
Sinä olet todellinen demokratiakasvattaja! Hallitset pedagogiset menetelmät, jotka edistävät dialogisuutta, yhteistoiminnallisuutta ja nuorten osallisuutta. Tunnet nuoria koskevia lakeja ja käytössä olevia demokratiakasvatuksen välineitä. Jatka samaan malliin rakentaen tietoisesti ilmapiiriä, jossa mielipiteiden ja ajatusten ilmaiseminen on turvallista. Lue lisää Sinä olet demokratiakasvattaja -oppaasta ja käy tutustumassa nuorille suunnattuun verkkodemokratiapalveluun osoitteessa Nuortenideat.fi!