No niin! On aika selvittää mitä tiedät digipelaamisesta! Onko pelitietotasosi jymähtänyt muinaiselle dinosaurusajalle, jossa ainoa peli oli juosta hätääntyneenä T-Rexin pieniä creepykätösiä karkuun, vai omaatko jotakin avaruussukkulamokkula-nanotietoa jota ei vielä ole kehitettykään? Sepäs selviää kohta!
Minkä maalainen henkilö kehitti alkuperäisen Tetris-pelin?
Tetris on tietokonepeli, varsinainen klassikko, jonka on alun perin kehittänyt neuvostoliittolainen Aleksei Pažitnov kesäkuussa 1984. Oikean elämän Tetris on se, kun yrität mahduttaa 5-henkisen perheen lemmikkeineen ja tavaroineen Toytoa Yarikseen viikon mittaiselle mökkireissulle lähtiessä. Taitolaji siis, jonka oppii ainoastaan harjoittelemalla.
Tetris on tietokonepeli, varsinainen klassikko, jonka on alun perin kehittänyt neuvostoliittolainen Aleksei Pažitnov kesäkuussa 1984. Oikean elämän Tetris on se, kun yrität mahduttaa 5-henkisen perheen lemmikkeineen ja tavaroineen Toytoa Yarikseen viikon mittaiselle mökkireissulle lähtiessä. Taitolaji siis, jonka oppii ainoastaan harjoittelemalla.
Tetris on tietokonepeli, varsinainen klassikko, jonka on alun perin kehittänyt neuvostoliittolainen Aleksei Pažitnov kesäkuussa 1984. Oikean elämän Tetris on se, kun yrität mahduttaa 5-henkisen perheen lemmikkeineen ja tavaroineen Toytoa Yarikseen viikon mittaiselle mökkireissulle lähtiessä. Taitolaji siis, jonka oppii ainoastaan harjoittelemalla.
Tetris on tietokonepeli, varsinainen klassikko, jonka on alun perin kehittänyt neuvostoliittolainen Aleksei Pažitnov kesäkuussa 1984. Oikean elämän Tetris on se, kun yrität mahduttaa 5-henkisen perheen lemmikkeineen ja tavaroineen Toytoa Yarikseen viikon mittaiselle mökkireissulle lähtiessä. Taitolaji siis, jonka oppii ainoastaan harjoittelemalla.
Mikä seuraavista elokuvista ei perustu tietokonepeliin?
Titanic on maailmankuulu 11 Oscar-palkintoa voittanut elokuva, mutta se ei pohjaudu tietokonepeliin. Elokuvan kuvauksia varten aluksen peräkannelle rakennettiin sarana, joka saattoi nostaa laivan perän nollasta yhdeksäänkymmeneen asteeseen uppoamiskohtauksen aikana. Turvallisuuden vuoksi monet lavasteet tehtiin vaahtomuovista. Eli kun elokuvassa kaveri jäi flyygelin tai savupiipun alle, tosielämässä hän luultavasti sylkäisi palan vaahtomuovia ja meni kahvitauolle, ei mitään sen vakavampaa.
Titanic on maailmankuulu 11 Oscar-palkintoa voittanut elokuva, mutta se ei pohjaudu tietokonepeliin. Elokuvan kuvauksia varten aluksen peräkannelle rakennettiin sarana, joka saattoi nostaa laivan perän nollasta yhdeksäänkymmeneen asteeseen uppoamiskohtauksen aikana. Turvallisuuden vuoksi monet lavasteet tehtiin vaahtomuovista. Eli kun elokuvassa kaveri jäi flyygelin tai savupiipun alle, tosielämässä hän luultavasti sylkäisi palan vaahtomuovia ja meni kahvitauolle, ei mitään sen vakavampaa.
Titanic on maailmankuulu 11 Oscar-palkintoa voittanut elokuva, mutta se ei pohjaudu tietokonepeliin. Elokuvan kuvauksia varten aluksen peräkannelle rakennettiin sarana, joka saattoi nostaa laivan perän nollasta yhdeksäänkymmeneen asteeseen uppoamiskohtauksen aikana. Turvallisuuden vuoksi monet lavasteet tehtiin vaahtomuovista. Eli kun elokuvassa kaveri jäi flyygelin tai savupiipun alle, tosielämässä hän luultavasti sylkäisi palan vaahtomuovia ja meni kahvitauolle, ei mitään sen vakavampaa.
Titanic on maailmankuulu 11 Oscar-palkintoa voittanut elokuva, mutta se ei pohjaudu tietokonepeliin. Elokuvan kuvauksia varten aluksen peräkannelle rakennettiin sarana, joka saattoi nostaa laivan perän nollasta yhdeksäänkymmeneen asteeseen uppoamiskohtauksen aikana. Turvallisuuden vuoksi monet lavasteet tehtiin vaahtomuovista. Eli kun elokuvassa kaveri jäi flyygelin tai savupiipun alle, tosielämässä hän luultavasti sylkäisi palan vaahtomuovia ja meni kahvitauolle, ei mitään sen vakavampaa.
Millä sivuilla voi tarkistaa pelien ikärajoja ja luokituksia?
PEGI tarjoaa ikäluokituksia digitaalisille peleille 38 Euroopan maassa. Ikäluokitusjärjestelmä takaa, että peli on sopiva tietyn ikäisille pelaajille. PEGI-luokituksen ikäraja ei siis kerro pelin vaikeustasosta, vaan sisällön soveltuvuudesta. On niillä numeroilla kannen alakulmassa joku funktiokin siis, tutustu asiaan itse, jos et meitä usko: https://pegi.info/fi.
PEGI tarjoaa ikäluokituksia digitaalisille peleille 38 Euroopan maassa. Ikäluokitusjärjestelmä takaa, että peli on sopiva tietyn ikäisille pelaajille. PEGI-luokituksen ikäraja ei siis kerro pelin vaikeustasosta, vaan sisällön soveltuvuudesta. On niillä numeroilla kannen alakulmassa joku funktiokin siis, tutustu asiaan itse, jos et meitä usko: https://pegi.info/fi.
PEGI tarjoaa ikäluokituksia digitaalisille peleille 38 Euroopan maassa. Ikäluokitusjärjestelmä takaa, että peli on sopiva tietyn ikäisille pelaajille. PEGI-luokituksen ikäraja ei siis kerro pelin vaikeustasosta, vaan sisällön soveltuvuudesta. On niillä numeroilla kannen alakulmassa joku funktiokin siis, tutustu asiaan itse, jos et meitä usko: https://pegi.info/fi.
PEGI tarjoaa ikäluokituksia digitaalisille peleille 38 Euroopan maassa. Ikäluokitusjärjestelmä takaa, että peli on sopiva tietyn ikäisille pelaajille. PEGI-luokituksen ikäraja ei siis kerro pelin vaikeustasosta, vaan sisällön soveltuvuudesta. On niillä numeroilla kannen alakulmassa joku funktiokin siis, tutustu asiaan itse, jos et meitä usko: https://pegi.info/fi.
Mitä tarkoittaa bugi?
Bugi eli ohjelmointivirhe tulee englanninkielen sanasta bug = virhe, virus. Voi se myös tarkoittaa ludetta, ötökkää tai pöpöä, mutta pelimaailmassa harvemmin mitään näistä. Toki reaktio voi olla hyvin samankaltainen, jos se osuu väärään kohtaan väärään aikaan. Suosittelemme etenemään rauhallisesti ja hengittämään syvään kohdatessasi tällaisen.
Bugi eli ohjelmointivirhe tulee englanninkielen sanasta bug = virhe, virus. Voi se myös tarkoittaa ludetta, ötökkää tai pöpöä, mutta pelimaailmassa harvemmin mitään näistä. Toki reaktio voi olla hyvin samankaltainen, jos se osuu väärään kohtaan väärään aikaan. Suosittelemme etenemään rauhallisesti ja hengittämään syvään kohdatessasi tällaisen.
Bugi eli ohjelmointivirhe tulee englanninkielen sanasta bug = virhe, virus. Voi se myös tarkoittaa ludetta, ötökkää tai pöpöä, mutta pelimaailmassa harvemmin mitään näistä. Toki reaktio voi olla hyvin samankaltainen, jos se osuu väärään kohtaan väärään aikaan. Suosittelemme etenemään rauhallisesti ja hengittämään syvään kohdatessasi tällaisen.
Bugi eli ohjelmointivirhe tulee englanninkielen sanasta bug = virhe, virus. Voi se myös tarkoittaa ludetta, ötökkää tai pöpöä, mutta pelimaailmassa harvemmin mitään näistä. Toki reaktio voi olla hyvin samankaltainen, jos se osuu väärään kohtaan väärään aikaan. Suosittelemme etenemään rauhallisesti ja hengittämään syvään kohdatessasi tällaisen.
Bugi eli ohjelmointivirhe tulee englanninkielen sanasta bug = virhe, virus. Voi se myös tarkoittaa ludetta, ötökkää tai pöpöä, mutta pelimaailmassa harvemmin mitään näistä. Toki reaktio voi olla hyvin samankaltainen, jos se osuu väärään kohtaan väärään aikaan. Suosittelemme etenemään rauhallisesti ja hengittämään syvään kohdatessasi tällaisen
Mikä pelissä esiintyvä seikka ei vaikuta pelille asetettavan ikärajaan?
Ikärajoihin on syytä suhtautua tosissaan. Mutta niin myös nälkään! Nälkäkiukku on todellinen asia. Joillain se on niin pahalaatuinen, että kyseisen ihmisen kanssa on mahdotonta käydä missään ilman että taskussa on esim. pähkinäpussi tai välipalapatukka. Kun se iskee, nälkä siis, on parasta olla varautunut. Monipuolinen ruoka auttaa myös pelisuoritukseen, kyllä! Se vaikuttaa koko kehoon ja mielialaan.
Ikärajoihin on syytä suhtautua tosissaan. Mutta niin myös nälkään! Nälkäkiukku on todellinen asia. Joillain se on niin pahalaatuinen, että kyseisen ihmisen kanssa on mahdotonta käydä missään ilman että taskussa on esim. pähkinäpussi tai välipalapatukka. Kun se iskee, nälkä siis, on parasta olla varautunut. Monipuolinen ruoka auttaa myös pelisuoritukseen, kyllä! Se vaikuttaa koko kehoon ja mielialaan.
Ikärajoihin on syytä suhtautua tosissaan. Mutta niin myös nälkään! Nälkäkiukku on todellinen asia. Joillain se on niin pahalaatuinen, että kyseisen ihmisen kanssa on mahdotonta käydä missään ilman että taskussa on esim. pähkinäpussi tai välipalapatukka. Kun se iskee, nälkä siis, on parasta olla varautunut. Monipuolinen ruoka auttaa myös pelisuoritukseen, kyllä! Se vaikuttaa koko kehoon ja mielialaan.
Ikärajoihin on syytä suhtautua tosissaan. Mutta niin myös nälkään! Nälkäkiukku on todellinen asia. Joillain se on niin pahalaatuinen, että kyseisen ihmisen kanssa on mahdotonta käydä missään ilman että taskussa on esim. pähkinäpussi tai välipalapatukka. Kun se iskee, nälkä siis, on parasta olla varautunut. Monipuolinen ruoka auttaa myös pelisuoritukseen, kyllä! Se vaikuttaa koko kehoon ja mielialaan.
Kuinka monta asennus-/latauskertaa Fortnitellä on vuonna 2021?
350 miljoonaa latausta, joten Fortnite on noussut yhdeksi suosituimmista peleistä vuonna 2021. Jokaista maailman japanilaista kohden on noin kolme latausta. Ja tämä lukema (Japanin asukasluku, 125,8 miljoonaa on 1,63 % koko maailman väkiluvusta. Hullua ajatella, että yksi peli yltää tuollaisiin lukemiin. Sick!
350 miljoonaa latausta, joten Fortnite on noussut yhdeksi suosituimmista peleistä vuonna 2021. Jokaista maailman japanilaista kohden on noin kolme latausta. Ja tämä lukema (Japanin asukasluku, 125,8 miljoonaa on 1,63 % koko maailman väkiluvusta. Hullua ajatella, että yksi peli yltää tuollaisiin lukemiin. Sick!
350 miljoonaa latausta, joten Fortnite on noussut yhdeksi suosituimmista peleistä vuonna 2021. Jokaista maailman japanilaista kohden on noin kolme latausta. Ja tämä lukema (Japanin asukasluku, 125,8 miljoonaa on 1,63 % koko maailman väkiluvusta. Hullua ajatella, että yksi peli yltää tuollaisiin lukemiin. Sick!
350 miljoonaa latausta, joten Fortnite on noussut yhdeksi suosituimmista peleistä vuonna 2021. Jokaista maailman japanilaista kohden on noin kolme latausta. Ja tämä lukema (Japanin asukasluku, 125,8 miljoonaa on 1,63 % koko maailman väkiluvusta. Hullua ajatella, että yksi peli yltää tuollaisiin lukemiin. Sick!
Minkä pelin myötä Steam tuli kaikkien pelaajien tietoisuuteen?
Valve Corporation julkaisi vuonna 2000 Counter Strike 1.6 -pelin. Ja Steam on siis osa Valven kehittämää videopelien jakelu-, moninpeli- ja viestintäalustaa. Mutta senhän sinä tiesitkin jo. Mutta tiesitkö että entiset Microsoftin työntekijät Mike Harrington ja Gabe Newell perustivat Valven sateisena aamupäivänä 24.8.1996? NIINPÄ! …No okei ei tiedetä satoiko tuolloin, tai oliko edes aamupäivä.…
Valve Corporation julkaisi vuonna 2000 Counter Strike 1.6 -pelin. Ja Steam on siis osa Valven kehittämää videopelien jakelu-, moninpeli- ja viestintäalustaa. Mutta senhän sinä tiesitkin jo. Mutta tiesitkö että entiset Microsoftin työntekijät Mike Harrington ja Gabe Newell perustivat Valven sateisena aamupäivänä 24.8.1996? NIINPÄ! …No okei ei tiedetä satoiko tuolloin, tai oliko edes aamupäivä.…
Valve Corporation julkaisi vuonna 2000 Counter Strike 1.6 -pelin. Ja Steam on siis osa Valven kehittämää videopelien jakelu-, moninpeli- ja viestintäalustaa. Mutta senhän sinä tiesitkin jo. Mutta tiesitkö että entiset Microsoftin työntekijät Mike Harrington ja Gabe Newell perustivat Valven sateisena aamupäivänä 24.8.1996? NIINPÄ! …No okei ei tiedetä satoiko tuolloin, tai oliko edes aamupäivä.…
Valve Corporation julkaisi vuonna 2000 Counter Strike 1.6 -pelin. Ja Steam on siis osa Valven kehittämää videopelien jakelu-, moninpeli- ja viestintäalustaa. Mutta senhän sinä tiesitkin jo. Mutta tiesitkö että entiset Microsoftin työntekijät Mike Harrington ja Gabe Newell perustivat Valven sateisena aamupäivänä 24.8.1996? NIINPÄ! …No okei ei tiedetä satoiko tuolloin, tai oliko edes aamupäivä.…
Mikä seuraavista on tutkimuksissa todettu positiivinen seuraus pelaamisesta?
Digitaaliset pelit ovat monella tapaa hyödyllisiä. Pelit tutkitusti saattavat parantaa käsien motoriikkaa, muistia, ongelmanratkaisutaitoja, kielitaitoa, kognitiivisia kykyjä ja kehittää sekä tunne- että sosiaalisia taitoja. Muistettava on kuitenkin, että kaikki vaikutukset eivät esiinny kaikkien pelien kohdalla. Ja mitäs hauskaa tässä oli? Ei mitään, siirrytään seuraavaan kysymykseen…
Digitaaliset pelit ovat monella tapaa hyödyllisiä. Pelit tutkitusti saattavat parantaa käsien motoriikkaa, muistia, ongelmanratkaisutaitoja, kielitaitoa, kognitiivisia kykyjä ja kehittää sekä tunne- että sosiaalisia taitoja. Muistettava on kuitenkin, että kaikki vaikutukset eivät esiinny kaikkien pelien kohdalla. Ja mitäs hauskaa tässä oli? Ei mitään, siirrytään seuraavaan kysymykseen…
Digitaaliset pelit ovat monella tapaa hyödyllisiä. Pelit tutkitusti saattavat parantaa käsien motoriikkaa, muistia, ongelmanratkaisutaitoja, kielitaitoa, kognitiivisia kykyjä ja kehittää sekä tunne- että sosiaalisia taitoja. Muistettava on kuitenkin, että kaikki vaikutukset eivät esiinny kaikkien pelien kohdalla. Ja mitäs hauskaa tässä oli? Ei mitään, siirrytään seuraavaan kysymykseen…
Digitaaliset pelit ovat monella tapaa hyödyllisiä. Pelit tutkitusti saattavat parantaa käsien motoriikkaa, muistia, ongelmanratkaisutaitoja, kielitaitoa, kognitiivisia kykyjä ja kehittää sekä tunne- että sosiaalisia taitoja. Muistettava on kuitenkin, että kaikki vaikutukset eivät esiinny kaikkien pelien kohdalla. Ja mitäs hauskaa tässä oli? Ei mitään, siirrytään seuraavaan kysymykseen…
Minkä lempinimen EverQuest-verkkoroolipeli on saanut koukuttavuutensa vuoksi?
EverCrack, jolla viitataan helposti riippuvuutta aiheuttavaan crack-huumeeseen. Maailman terveysjärjestö WHO on lisännyt peliriippuvuuden kansainväliseen ICD-11-tautiluokitukseen. Video- ja digipelien ongelmapelaaminen on nyt siis virallisesti määritelty mielenterveyden häiriöksi. Tautiluokituksessa se rinnastuu esimerkiksi päihde- ja rahapeliriippuvuuteen. WHO toisin sanoen katsoo, että digipelaaminen voi olla yhtä koukuttavaa kuin huumeet. Kokaiinia vai WoWia? Samapa tuo sitten...
EverCrack, jolla viitataan helposti riippuvuutta aiheuttavaan crack-huumeeseen. Maailman terveysjärjestö WHO on lisännyt peliriippuvuuden kansainväliseen ICD-11-tautiluokitukseen. Video- ja digipelien ongelmapelaaminen on nyt siis virallisesti määritelty mielenterveyden häiriöksi. Tautiluokituksessa se rinnastuu esimerkiksi päihde- ja rahapeliriippuvuuteen. WHO toisin sanoen katsoo, että digipelaaminen voi olla yhtä koukuttavaa kuin huumeet. Kokaiinia vai WoWia? Samapa tuo sitten...
EverCrack, jolla viitataan helposti riippuvuutta aiheuttavaan crack-huumeeseen. Maailman terveysjärjestö WHO on lisännyt peliriippuvuuden kansainväliseen ICD-11-tautiluokitukseen. Video- ja digipelien ongelmapelaaminen on nyt siis virallisesti määritelty mielenterveyden häiriöksi. Tautiluokituksessa se rinnastuu esimerkiksi päihde- ja rahapeliriippuvuuteen. WHO toisin sanoen katsoo, että digipelaaminen voi olla yhtä koukuttavaa kuin huumeet. Kokaiinia vai WoWia? Samapa tuo sitten...
EverCrack, jolla viitataan helposti riippuvuutta aiheuttavaan crack-huumeeseen. Maailman terveysjärjestö WHO on lisännyt peliriippuvuuden kansainväliseen ICD-11-tautiluokitukseen. Video- ja digipelien ongelmapelaaminen on nyt siis virallisesti määritelty mielenterveyden häiriöksi. Tautiluokituksessa se rinnastuu esimerkiksi päihde- ja rahapeliriippuvuuteen. WHO toisin sanoen katsoo, että digipelaaminen voi olla yhtä koukuttavaa kuin huumeet. Kokaiinia vai WoWia? Samapa tuo sitten...
Mitä ovat RTS-pelit?
RTS-pelit ovat strategiapelejä, eli Real Time Strategy -pelejä. Näitä ovat mm. klassikkopelit Age of Empires, Star Craft ja Warcraft III. Marraskuussa 2018 suomalainen StarCraft-pelaaja Joona ”Serral” Sotala teki historiaa olemalla ensimmäinen ei-korealainen, joka voitti StarCraft 2 -maailmanmestaruuden BlizzCon-finaalissa Kaliforniassa. Go Suomi! Palkinnoksi korealaisten peittoamisesta 20-vuotias suomalainen ansaitsi 246 000 €! Eli 246 000 euron juustoa!
RTS-pelit ovat strategiapelejä, eli Real Time Strategy -pelejä. Näitä ovat mm. klassikkopelit Age of Empires, Star Craft ja Warcraft III. Marraskuussa 2018 suomalainen StarCraft-pelaaja Joona ”Serral” Sotala teki historiaa olemalla ensimmäinen ei-korealainen, joka voitti StarCraft 2 -maailmanmestaruuden BlizzCon-finaalissa Kaliforniassa. Go Suomi! Palkinnoksi korealaisten peittoamisesta 20-vuotias suomalainen ansaitsi 246 000 €! Eli 246 000 euron juustoa!
RTS-pelit ovat strategiapelejä, eli Real Time Strategy -pelejä. Näitä ovat mm. klassikkopelit Age of Empires, Star Craft ja Warcraft III. Marraskuussa 2018 suomalainen StarCraft-pelaaja Joona ”Serral” Sotala teki historiaa olemalla ensimmäinen ei-korealainen, joka voitti StarCraft 2 -maailmanmestaruuden BlizzCon-finaalissa Kaliforniassa. Go Suomi! Palkinnoksi korealaisten peittoamisesta 20-vuotias suomalainen ansaitsi 246 000 €! Eli 246 000 euron juustoa!
RTS-pelit ovat strategiapelejä, eli Real Time Strategy -pelejä. Näitä ovat mm. klassikkopelit Age of Empires, Star Craft ja Warcraft III. Marraskuussa 2018 suomalainen StarCraft-pelaaja Joona ”Serral” Sotala teki historiaa olemalla ensimmäinen ei-korealainen, joka voitti StarCraft 2 -maailmanmestaruuden BlizzCon-finaalissa Kaliforniassa. Go Suomi! Palkinnoksi korealaisten peittoamisesta 20-vuotias suomalainen ansaitsi 246 000 €! Eli 246 000 euron juustoa!
Mitä tarkoittaa nettipelitermi rush?
Rush on nopea, yllättävä joukkohyökkäys. Rush tulee englanninkielisestä sanasta nopea, kiire. Tässä vielä yksinkertaisempi esimerkkiselitys kaikille noobeille siellä: kun pelissä törmää yllättäen peräkkäin useampaan päävastustajaan, eli bossiin, eli niihin kovempiin mörköihin – tässä tapauksessa puhumme korrektisti termistä ”boss rush” – niin silloin saatat olla pulassa! JUOK-SE!
Rush on nopea, yllättävä joukkohyökkäys. Rush tulee englanninkielisestä sanasta nopea, kiire. Tässä vielä yksinkertaisempi esimerkkiselitys kaikille noobeille siellä: kun pelissä törmää yllättäen peräkkäin useampaan päävastustajaan, eli bossiin, eli niihin kovempiin mörköihin – tässä tapauksessa puhumme korrektisti termistä ”boss rush” – niin silloin saatat olla pulassa! JUOK-SE!
Rush on nopea, yllättävä joukkohyökkäys. Rush tulee englanninkielisestä sanasta nopea, kiire. Tässä vielä yksinkertaisempi esimerkkiselitys kaikille noobeille siellä: kun pelissä törmää yllättäen peräkkäin useampaan päävastustajaan, eli bossiin, eli niihin kovempiin mörköihin – tässä tapauksessa puhumme korrektisti termistä ”boss rush” – niin silloin saatat olla pulassa! JUOK-SE!
Rush on nopea, yllättävä joukkohyökkäys. Rush tulee englanninkielisestä sanasta nopea, kiire. Tässä vielä yksinkertaisempi esimerkkiselitys kaikille noobeille siellä: kun pelissä törmää yllättäen peräkkäin useampaan päävastustajaan, eli bossiin, eli niihin kovempiin mörköihin – tässä tapauksessa puhumme korrektisti termistä ”boss rush” – niin silloin saatat olla pulassa! JUOK-SE!
Mistä tietokonepelin WoW lyhenne tulee?
World of Warcraft on Blizzard Entertainmentin kehittämä Warcraft-pelisarjaan perustuva massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli (MMORPG), jota pelaavat verkossa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Tätä nykyä WoW on jo paljon peliä suurempi, se on oma maailmansa. Siitä on tehty mm. elokuvia, musiikkia, aikuisviihde-elokuvia ja festivaaleja. WoW-häät ovat myös melkoisen tavallinen ilmiö, joko ihan pelin sisällä tai larppaamalla… Jep, örkkeineen, haltioineen ja taureineen!
World of Warcraft on Blizzard Entertainmentin kehittämä Warcraft-pelisarjaan perustuva massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli (MMORPG), jota pelaavat verkossa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Tätä nykyä WoW on jo paljon peliä suurempi, se on oma maailmansa. Siitä on tehty mm. elokuvia, musiikkia, aikuisviihde-elokuvia ja festivaaleja. WoW-häät ovat myös melkoisen tavallinen ilmiö, joko ihan pelin sisällä tai larppaamalla… Jep, örkkeineen, haltioineen ja taureineen!
World of Warcraft on Blizzard Entertainmentin kehittämä Warcraft-pelisarjaan perustuva massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli (MMORPG), jota pelaavat verkossa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Tätä nykyä WoW on jo paljon peliä suurempi, se on oma maailmansa. Siitä on tehty mm. elokuvia, musiikkia, aikuisviihde-elokuvia ja festivaaleja. WoW-häät ovat myös melkoisen tavallinen ilmiö, joko ihan pelin sisällä tai larppaamalla… Jep, örkkeineen, haltioineen ja taureineen!
World of Warcraft on Blizzard Entertainmentin kehittämä Warcraft-pelisarjaan perustuva massiivinen monen pelaajan verkkoroolipeli (MMORPG), jota pelaavat verkossa miljoonat ihmiset ympäri maailmaa. Tätä nykyä WoW on jo paljon peliä suurempi, se on oma maailmansa. Siitä on tehty mm. elokuvia, musiikkia, aikuisviihde-elokuvia ja festivaaleja. WoW-häät ovat myös melkoisen tavallinen ilmiö, joko ihan pelin sisällä tai larppaamalla… Jep, örkkeineen, haltioineen ja taureineen!
Kuka säätää pelaamista koskevat lait?
Eduskunta säätää pelaamista koskevat lait, kuten muutkin Suomen lait. Yksi peleihin liittyvä laki on Kuvaohjelmalaki. Eli tässäkin yksi erinomainen syy, miksi heti täysi-ikäisenä tulisi äänestää! Äänestämällä sopivaa ehdokasta on mahdollista vaikuttaa asioihin. Ainakin kotona kyhjöttämiseen ja äidille valittamiseen verrattuna tehokkaampaa.
Eduskunta säätää pelaamista koskevat lait, kuten muutkin Suomen lait. Yksi peleihin liittyvä laki on Kuvaohjelmalaki. Eli tässäkin yksi erinomainen syy, miksi heti täysi-ikäisenä tulisi äänestää! Äänestämällä sopivaa ehdokasta on mahdollista vaikuttaa asioihin. Ainakin kotona kyhjöttämiseen ja äidille valittamiseen verrattuna tehokkaampaa.
Eduskunta säätää pelaamista koskevat lait, kuten muutkin Suomen lait. Yksi peleihin liittyvä laki on Kuvaohjelmalaki. Eli tässäkin yksi erinomainen syy, miksi heti täysi-ikäisenä tulisi äänestää! Äänestämällä sopivaa ehdokasta on mahdollista vaikuttaa asioihin. Ainakin kotona kyhjöttämiseen ja äidille valittamiseen verrattuna tehokkaampaa.
Eduskunta säätää pelaamista koskevat lait, kuten muutkin Suomen lait. Yksi peleihin liittyvä laki on Kuvaohjelmalaki. Eli tässäkin yksi erinomainen syy, miksi heti täysi-ikäisenä tulisi äänestää! Äänestämällä sopivaa ehdokasta on mahdollista vaikuttaa asioihin. Ainakin kotona kyhjöttämiseen ja äidille valittamiseen verrattuna tehokkaampaa.
Mistä johtuu silmien kuivuminen tietokoneen käytön yhteydessä?
Tarkan työskentelyn yhteydessä silmän räpyttelytahti hidastuu ja silmä pääsee helposti kuivumaan. Myös huoneen ilmastointi ja pöly lisäävät helposti silmien ärsytystä. Kostuttavat silmätipat auttavat myös näihin ongelmiin. Me suosittelemme tässä kohtaa ottamaan tämä silmien välittämänä kehonvinkkinä siitä, että nyt on istuttu hetki liikaa koneen äärellä, ja on aika pitää pieni tauko. Välillä on suositeltavaa riisua Draculan viitta edes pieneksi hetkeksi ja näyttäytyä päivänvalossa.
Tarkan työskentelyn yhteydessä silmän räpyttelytahti hidastuu ja silmä pääsee helposti kuivumaan. Myös huoneen ilmastointi ja pöly lisäävät helposti silmien ärsytystä. Kostuttavat silmätipat auttavat myös näihin ongelmiin. Me suosittelemme tässä kohtaa ottamaan tämä silmien välittämänä kehonvinkkinä siitä, että nyt on istuttu hetki liikaa koneen äärellä, ja on aika pitää pieni tauko. Välillä on suositeltavaa riisua Draculan viitta edes pieneksi hetkeksi ja näyttäytyä päivänvalossa.
Tarkan työskentelyn yhteydessä silmän räpyttelytahti hidastuu ja silmä pääsee helposti kuivumaan. Myös huoneen ilmastointi ja pöly lisäävät helposti silmien ärsytystä. Kostuttavat silmätipat auttavat myös näihin ongelmiin. Me suosittelemme tässä kohtaa ottamaan tämä silmien välittämänä kehonvinkkinä siitä, että nyt on istuttu hetki liikaa koneen äärellä, ja on aika pitää pieni tauko. Välillä on suositeltavaa riisua Draculan viitta edes pieneksi hetkeksi ja näyttäytyä päivänvalossa.
Tarkan työskentelyn yhteydessä silmän räpyttelytahti hidastuu ja silmä pääsee helposti kuivumaan. Myös huoneen ilmastointi ja pöly lisäävät helposti silmien ärsytystä. Kostuttavat silmätipat auttavat myös näihin ongelmiin. Me suosittelemme tässä kohtaa ottamaan tämä silmien välittämänä kehonvinkkinä siitä, että nyt on istuttu hetki liikaa koneen äärellä, ja on aika pitää pieni tauko. Välillä on suositeltavaa riisua Draculan viitta edes pieneksi hetkeksi ja näyttäytyä päivänvalossa.
Mitkä seuraavista ehkäisevät vanhuuden tuomia muistihäiriöitä?
Tutkimusten mukaan sudokut ja tietokonepelit ovat suositeltavia myös muistihäiriöiden ehkäisyssä. Pelaamisen positiiviset vaikutukset on tämän visan aikana nostettu esiin jo useampaan otteeseen. Pelit eivät ole pahaksi, eikä ole karkkikaan silloin tällöin. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Syö pelkkää karkkia kottikärryllinen päivässä, niin sairastut ja kuolet. Ehkä hieman absurdi esimerkki mutta ymmärsit yskän? Kjöh?
Tutkimusten mukaan sudokut ja tietokonepelit ovat suositeltavia myös muistihäiriöiden ehkäisyssä. Pelaamisen positiiviset vaikutukset on tämän visan aikana nostettu esiin jo useampaan otteeseen. Pelit eivät ole pahaksi, eikä ole karkkikaan silloin tällöin. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Syö pelkkää karkkia kottikärryllinen päivässä, niin sairastut ja kuolet. Ehkä hieman absurdi esimerkki mutta ymmärsit yskän? Kjöh?
Tutkimusten mukaan sudokut ja tietokonepelit ovat suositeltavia myös muistihäiriöiden ehkäisyssä. Pelaamisen positiiviset vaikutukset on tämän visan aikana nostettu esiin jo useampaan otteeseen. Pelit eivät ole pahaksi, eikä ole karkkikaan silloin tällöin. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Syö pelkkää karkkia kottikärryllinen päivässä, niin sairastut ja kuolet. Ehkä hieman absurdi esimerkki mutta ymmärsit yskän? Kjöh?
Tutkimusten mukaan sudokut ja tietokonepelit ovat suositeltavia myös muistihäiriöiden ehkäisyssä. Pelaamisen positiiviset vaikutukset on tämän visan aikana nostettu esiin jo useampaan otteeseen. Pelit eivät ole pahaksi, eikä ole karkkikaan silloin tällöin. Kohtuus kuitenkin kaikessa. Syö pelkkää karkkia kottikärryllinen päivässä, niin sairastut ja kuolet. Ehkä hieman absurdi esimerkki mutta ymmärsit yskän? Kjöh?
Mikä voi olla pelaamisen sosiaalinen motiivi?
Yhteinen ajanvietto kavereiden kanssa on sosiaalista ja mukavaa, sekä verkossa että myös perinteisesti kasvotusten. Hypätkäämme kuvitteellisesti köyhään aikakoneeseen, niinkin kauas kuin 90-luvulle. Tuona muinaisena aikana EI OLLUT ÄLYPUHELIMIA ja PC:t oli niin kömpelöitä ja surkeita, että sen jälkeen syntyneet eivät sitä koskaan uskoisi. Oudon mutkan kautta yritämme kertoa, että sosiaalinen kanssakäynti pelin yhteydessä on tätä päivää ja yhtä todellista kuin keskustelu kasvotustenkin.
Yhteinen ajanvietto kavereiden kanssa on sosiaalista ja mukavaa, sekä verkossa että myös perinteisesti kasvotusten. Hypätkäämme kuvitteellisesti köyhään aikakoneeseen, niinkin kauas kuin 90-luvulle. Tuona muinaisena aikana EI OLLUT ÄLYPUHELIMIA ja PC:t oli niin kömpelöitä ja surkeita, että sen jälkeen syntyneet eivät sitä koskaan uskoisi. Oudon mutkan kautta yritämme kertoa, että sosiaalinen kanssakäynti pelin yhteydessä on tätä päivää ja yhtä todellista kuin keskustelu kasvotustenkin.
Yhteinen ajanvietto kavereiden kanssa on sosiaalista ja mukavaa, sekä verkossa että myös perinteisesti kasvotusten. Hypätkäämme kuvitteellisesti köyhään aikakoneeseen, niinkin kauas kuin 90-luvulle. Tuona muinaisena aikana EI OLLUT ÄLYPUHELIMIA ja PC:t oli niin kömpelöitä ja surkeita, että sen jälkeen syntyneet eivät sitä koskaan uskoisi. Oudon mutkan kautta yritämme kertoa, että sosiaalinen kanssakäynti pelin yhteydessä on tätä päivää ja yhtä todellista kuin keskustelu kasvotustenkin.
Yhteinen ajanvietto kavereiden kanssa on sosiaalista ja mukavaa, sekä verkossa että myös perinteisesti kasvotusten. Hypätkäämme kuvitteellisesti köyhään aikakoneeseen, niinkin kauas kuin 90-luvulle. Tuona muinaisena aikana EI OLLUT ÄLYPUHELIMIA ja PC:t oli niin kömpelöitä ja surkeita, että sen jälkeen syntyneet eivät sitä koskaan uskoisi. Oudon mutkan kautta yritämme kertoa, että sosiaalinen kanssakäynti pelin yhteydessä on tätä päivää ja yhtä todellista kuin keskustelu kasvotustenkin.
Mitä lyhenne MMORPG tarkoittaa?
Massively Multi-Player Online Role Playing Game, eli monen pelaajan onlineverkkoroolipeli. Tällainen peli on mm. WoW eli World of Warcraft. Kyseisessä pelissä pelaaja valitsee itselleen hahmon useamman rodun väliltä ja elää, tekee tehtäviä ja kehittyy tässä uskomattoman suuressa pelimaailmassa. Rotuja ovat mm. yöhaltia, maahinen, worgen, örkki, taureeni, epäkuollut, verihaltia, hiisi ja pandareeni. Luottelimme nämä oikeastaan vain sen takia, koska ne kuulostavat niin hauskoilta suomenkielellä
Massively Multi-Player Online Role Playing Game, eli monen pelaajan onlineverkkoroolipeli. Tällainen peli on mm. WoW eli World of Warcraft. Kyseisessä pelissä pelaaja valitsee itselleen hahmon useamman rodun väliltä ja elää, tekee tehtäviä ja kehittyy tässä uskomattoman suuressa pelimaailmassa. Rotuja ovat mm. yöhaltia, maahinen, worgen, örkki, taureeni, epäkuollut, verihaltia, hiisi ja pandareeni. Luottelimme nämä oikeastaan vain sen takia, koska ne kuulostavat niin hauskoilta suomenkielellä
Massively Multi-Player Online Role Playing Game, eli monen pelaajan onlineverkkoroolipeli. Tällainen peli on mm. WoW eli World of Warcraft. Kyseisessä pelissä pelaaja valitsee itselleen hahmon useamman rodun väliltä ja elää, tekee tehtäviä ja kehittyy tässä uskomattoman suuressa pelimaailmassa. Rotuja ovat mm. yöhaltia, maahinen, worgen, örkki, taureeni, epäkuollut, verihaltia, hiisi ja pandareeni. Luottelimme nämä oikeastaan vain sen takia, koska ne kuulostavat niin hauskoilta suomenkielellä
Massively Multi-Player Online Role Playing Game, eli monen pelaajan onlineverkkoroolipeli. Tällainen peli on mm. WoW eli World of Warcraft. Kyseisessä pelissä pelaaja valitsee itselleen hahmon useamman rodun väliltä ja elää, tekee tehtäviä ja kehittyy tässä uskomattoman suuressa pelimaailmassa. Rotuja ovat mm. yöhaltia, maahinen, worgen, örkki, taureeni, epäkuollut, verihaltia, hiisi ja pandareeni. Luottelimme nämä oikeastaan vain sen takia, koska ne kuulostavat niin hauskoilta suomenkielellä
Mikä seuraavista yhtiöistä EI julkaise pelejä?
Starbucks on maailmankuulu kahvilaketju, jolla ei ainakaan toistaiseksi ole tietokonepelejä valikoimissaan. Ken tietää mitä tulevaisuus tuo mukanaan.
Starbucks on maailmankuulu kahvilaketju, jolla ei ainakaan toistaiseksi ole tietokonepelejä valikoimissaan. Ken tietää mitä tulevaisuus tuo mukanaan.
Starbucks on maailmankuulu kahvilaketju, jolla ei ainakaan toistaiseksi ole tietokonepelejä valikoimissaan. Ken tietää mitä tulevaisuus tuo mukanaan.
Starbucks on maailmankuulu kahvilaketju, jolla ei ainakaan toistaiseksi ole tietokonepelejä valikoimissaan. Ken tietää mitä tulevaisuus tuo mukanaan.
Saako 10-vuotias pelata PEGI12-merkittyä peliä?
Kyllä, mutta vain tutun aikuisen, kuten oman vanhemman kanssa. Peleissä on kolmen vuoden siirtymäaika tässä, kuten elokuvissakin, mutta se ei koske K18-pelejä. Ikärajat on asetettu lasten ja nuorten suojelemiseksi haitalliselta sisällöltä ja niiden perustana on kuvaohjelmalaki. On tärkeä taito tajuta jättää ajoissa kesken peli tai muu media, joka tuntuu pahalta tai pelottavalta. Vaikka ikärajat saattavatkin välillä tuntua melko nihkeiltä, on niille aina hyvä perusteltu syy olla olemassa.
Kyllä, mutta vain tutun aikuisen, kuten oman vanhemman kanssa. Peleissä on kolmen vuoden siirtymäaika tässä, kuten elokuvissakin, mutta se ei koske K18-pelejä. Ikärajat on asetettu lasten ja nuorten suojelemiseksi haitalliselta sisällöltä ja niiden perustana on kuvaohjelmalaki. On tärkeä taito tajuta jättää ajoissa kesken peli tai muu media, joka tuntuu pahalta tai pelottavalta. Vaikka ikärajat saattavatkin välillä tuntua melko nihkeiltä, on niille aina hyvä perusteltu syy olla olemassa.
Kyllä, mutta vain tutun aikuisen, kuten oman vanhemman kanssa. Peleissä on kolmen vuoden siirtymäaika tässä, kuten elokuvissakin, mutta se ei koske K18-pelejä. Ikärajat on asetettu lasten ja nuorten suojelemiseksi haitalliselta sisällöltä ja niiden perustana on kuvaohjelmalaki. On tärkeä taito tajuta jättää ajoissa kesken peli tai muu media, joka tuntuu pahalta tai pelottavalta. Vaikka ikärajat saattavatkin välillä tuntua melko nihkeiltä, on niille aina hyvä perusteltu syy olla olemassa.
Kyllä, mutta vain tutun aikuisen, kuten oman vanhemman kanssa. Peleissä on kolmen vuoden siirtymäaika tässä, kuten elokuvissakin, mutta se ei koske K18-pelejä. Ikärajat on asetettu lasten ja nuorten suojelemiseksi haitalliselta sisällöltä ja niiden perustana on kuvaohjelmalaki. On tärkeä taito tajuta jättää ajoissa kesken peli tai muu media, joka tuntuu pahalta tai pelottavalta. Vaikka ikärajat saattavatkin välillä tuntua melko nihkeiltä, on niille aina hyvä perusteltu syy olla olemassa.
Mikä näistä kannattaa tehdä ennen tiukkaa pelimatsia?
Nukkua hyvät yöunet, koska uni on kaiken jaksamisen a ja o. Myös muut terveelliset elämäntavat edistävät pelisuorituksessa onnistumista. Tismalleen sama pätee muussakin suorittamisessa. Vaikea kuvitella, että huippujalkapalloilija joisi ämpärillisen margaritaa ja kukkuisi koko yön ennen MM-turnauksen semifinaaleja…
Nukkua hyvät yöunet, koska uni on kaiken jaksamisen a ja o. Myös muut terveelliset elämäntavat edistävät pelisuorituksessa onnistumista. Tismalleen sama pätee muussakin suorittamisessa. Vaikea kuvitella, että huippujalkapalloilija joisi ämpärillisen margaritaa ja kukkuisi koko yön ennen MM-turnauksen semifinaaleja…
Nukkua hyvät yöunet, koska uni on kaiken jaksamisen a ja o. Myös muut terveelliset elämäntavat edistävät pelisuorituksessa onnistumista. Tismalleen sama pätee muussakin suorittamisessa. Vaikea kuvitella, että huippujalkapalloilija joisi ämpärillisen margaritaa ja kukkuisi koko yön ennen MM-turnauksen semifinaaleja…
Nukkua hyvät yöunet, koska uni on kaiken jaksamisen a ja o. Myös muut terveelliset elämäntavat edistävät pelisuorituksessa onnistumista. Tismalleen sama pätee muussakin suorittamisessa. Vaikea kuvitella, että huippujalkapalloilija joisi ämpärillisen margaritaa ja kukkuisi koko yön ennen MM-turnauksen semifinaaleja…
Mitä kannattaa tehdä, jos huomaa kaverin pelaavan turhan paljon?
Toimivin tapa on ottaa asia ystävän kanssa puheeksi. Välttämättä kyseessä ei ole riippuvuus, mutta pelaaminen kannattaa kuitenkin ottaa mahdollisimman ajoissa puheeksi, ennen kuin se sellaiseksi muuttuu. Ongelmaksi kasvaessaan pelaaminen ei enää tarjoa mielekkäitä elämyksiä, vaan pelaaminen on pakonomaista. Tähän löytyy paljon apua, eikä avun hakemista tule epäröidä. Ystävän rooli on tukea ja ohjata hyviin päätöksiin.
Toimivin tapa on ottaa asia ystävän kanssa puheeksi. Välttämättä kyseessä ei ole riippuvuus, mutta pelaaminen kannattaa kuitenkin ottaa mahdollisimman ajoissa puheeksi, ennen kuin se sellaiseksi muuttuu. Ongelmaksi kasvaessaan pelaaminen ei enää tarjoa mielekkäitä elämyksiä, vaan pelaaminen on pakonomaista. Tähän löytyy paljon apua, eikä avun hakemista tule epäröidä. Ystävän rooli on tukea ja ohjata hyviin päätöksiin.
Toimivin tapa on ottaa asia ystävän kanssa puheeksi. Välttämättä kyseessä ei ole riippuvuus, mutta pelaaminen kannattaa kuitenkin ottaa mahdollisimman ajoissa puheeksi, ennen kuin se sellaiseksi muuttuu. Ongelmaksi kasvaessaan pelaaminen ei enää tarjoa mielekkäitä elämyksiä, vaan pelaaminen on pakonomaista. Tähän löytyy paljon apua, eikä avun hakemista tule epäröidä. Ystävän rooli on tukea ja ohjata hyviin päätöksiin.
Toimivin tapa on ottaa asia ystävän kanssa puheeksi. Välttämättä kyseessä ei ole riippuvuus, mutta pelaaminen kannattaa kuitenkin ottaa mahdollisimman ajoissa puheeksi, ennen kuin se sellaiseksi muuttuu. Ongelmaksi kasvaessaan pelaaminen ei enää tarjoa mielekkäitä elämyksiä, vaan pelaaminen on pakonomaista. Tähän löytyy paljon apua, eikä avun hakemista tule epäröidä. Ystävän rooli on tukea ja ohjata hyviin päätöksiin.
Kuinka suuri osa myynnissä olevista peleistä on ikärajaltaan 18?
Vain 7 % myynnissä olevista digipeleistä on K18-pelejä, vaikka ne ovat paljon esillä kaupoissa ja mainoksissa. Verenroiske, raajojen irtoaminen ja suolten pursuaminen voi houkutella ostamaan pelin, mutta se ei loppupeleissä tuo peliin mitään lisäarvoa ja on aivan mitättömän pieni osa pelin massiivista kokonaisuutta. Kehotamme pelin valintaa tehtäessä pohtimaan sellaisia asioita kuten pelattavuus, pelimaailma, peliyhteisö ja pelin tarina.
Vain 7 % myynnissä olevista digipeleistä on K18-pelejä, vaikka ne ovat paljon esillä kaupoissa ja mainoksissa. Verenroiske, raajojen irtoaminen ja suolten pursuaminen voi houkutella ostamaan pelin, mutta se ei loppupeleissä tuo peliin mitään lisäarvoa ja on aivan mitättömän pieni osa pelin massiivista kokonaisuutta. Kehotamme pelin valintaa tehtäessä pohtimaan sellaisia asioita kuten pelattavuus, pelimaailma, peliyhteisö ja pelin tarina.
Vain 7 % myynnissä olevista digipeleistä on K18-pelejä, vaikka ne ovat paljon esillä kaupoissa ja mainoksissa. Verenroiske, raajojen irtoaminen ja suolten pursuaminen voi houkutella ostamaan pelin, mutta se ei loppupeleissä tuo peliin mitään lisäarvoa ja on aivan mitättömän pieni osa pelin massiivista kokonaisuutta. Kehotamme pelin valintaa tehtäessä pohtimaan sellaisia asioita kuten pelattavuus, pelimaailma, peliyhteisö ja pelin tarina.
Vain 7 % myynnissä olevista digipeleistä on K18-pelejä, vaikka ne ovat paljon esillä kaupoissa ja mainoksissa. Verenroiske, raajojen irtoaminen ja suolten pursuaminen voi houkutella ostamaan pelin, mutta se ei loppupeleissä tuo peliin mitään lisäarvoa ja on aivan mitättömän pieni osa pelin massiivista kokonaisuutta. Kehotamme pelin valintaa tehtäessä pohtimaan sellaisia asioita kuten pelattavuus, pelimaailma, peliyhteisö ja pelin tarina.
Miksi ikäraja 18 on erilainen kuin ikärajat 3, 7, 12 ja 16?
18 vuoden ikäraja on ainoa, joka mainitaan myös rikoslaissa. 18-v. ikäraja on aina sitova, eikä sitä lain näkökulmassa saisi pelata edes vaikka olisi 17 vuotta ja 364 päivää vanha. Sitä tietenkin sopii ihmetellä, onko tuo 1 päivä ennen 18 ikävuotta juuri se ratkaiseva henkisen kasvun päivä, jolloin päätöntä räiskintää kestää ilman painajaisia.
18 vuoden ikäraja on ainoa, joka mainitaan myös rikoslaissa. 18-v. ikäraja on aina sitova, eikä sitä lain näkökulmassa saisi pelata edes vaikka olisi 17 vuotta ja 364 päivää vanha. Sitä tietenkin sopii ihmetellä, onko tuo 1 päivä ennen 18 ikävuotta juuri se ratkaiseva henkisen kasvun päivä, jolloin päätöntä räiskintää kestää ilman painajaisia.
18 vuoden ikäraja on ainoa, joka mainitaan myös rikoslaissa. 18-v. ikäraja on aina sitova, eikä sitä lain näkökulmassa saisi pelata edes vaikka olisi 17 vuotta ja 364 päivää vanha. Sitä tietenkin sopii ihmetellä, onko tuo 1 päivä ennen 18 ikävuotta juuri se ratkaiseva henkisen kasvun päivä, jolloin päätöntä räiskintää kestää ilman painajaisia.
18 vuoden ikäraja on ainoa, joka mainitaan myös rikoslaissa. 18-v. ikäraja on aina sitova, eikä sitä lain näkökulmassa saisi pelata edes vaikka olisi 17 vuotta ja 364 päivää vanha. Sitä tietenkin sopii ihmetellä, onko tuo 1 päivä ennen 18 ikävuotta juuri se ratkaiseva henkisen kasvun päivä, jolloin päätöntä räiskintää kestää ilman painajaisia.
Mikä seuraavista EI ole LAN-tapahtuma?
Roskilde on Tanskassa vuosittain järjestettävä kuuluisa rockfestari. Ensimmäinen Roskilde-festivaali järjestettiin kahden opiskelijan toimesta vuonna 1972. Vuodesta 1999 lähtien yksi festivaalien ohjelmanumero on ollut juosta alasti ympäri leirintäalueen. Myöhemmin on jouduttu järjestämään erillinen karsintakilpailu tapahtuman miesosallistujia varten.
Roskilde on Tanskassa vuosittain järjestettävä kuuluisa rockfestari. Ensimmäinen Roskilde-festivaali järjestettiin kahden opiskelijan toimesta vuonna 1972. Vuodesta 1999 lähtien yksi festivaalien ohjelmanumero on ollut juosta alasti ympäri leirintäalueen. Myöhemmin on jouduttu järjestämään erillinen karsintakilpailu tapahtuman miesosallistujia varten.
Roskilde on Tanskassa vuosittain järjestettävä kuuluisa rockfestari. Ensimmäinen Roskilde-festivaali järjestettiin kahden opiskelijan toimesta vuonna 1972. Vuodesta 1999 lähtien yksi festivaalien ohjelmanumero on ollut juosta alasti ympäri leirintäalueen. Myöhemmin on jouduttu järjestämään erillinen karsintakilpailu tapahtuman miesosallistujia varten.
Roskilde on Tanskassa vuosittain järjestettävä kuuluisa rockfestari. Ensimmäinen Roskilde-festivaali järjestettiin kahden opiskelijan toimesta vuonna 1972. Vuodesta 1999 lähtien yksi festivaalien ohjelmanumero on ollut juosta alasti ympäri leirintäalueen. Myöhemmin on jouduttu järjestämään erillinen karsintakilpailu tapahtuman miesosallistujia varten.
Jos tietokonepelin kannessa on hämähäkin kuva, peli sisältää…
Hämähäkki on symboli kauhulle ja ahdistavalle sisällölle! Jos siis näet sellaisen, kehotamme nostamaan kädet ylös ja juoksemaan nopeasti huoneesta ulos kirkuen.
Hämähäkki on symboli kauhulle ja ahdistavalle sisällölle! Jos siis näet sellaisen, kehotamme nostamaan kädet ylös ja juoksemaan nopeasti huoneesta ulos kirkuen.
Hämähäkki on symboli kauhulle ja ahdistavalle sisällölle! Jos siis näet sellaisen, kehotamme nostamaan kädet ylös ja juoksemaan nopeasti huoneesta ulos kirkuen.
Hämähäkki on symboli kauhulle ja ahdistavalle sisällölle! Jos siis näet sellaisen, kehotamme nostamaan kädet ylös ja juoksemaan nopeasti huoneesta ulos kirkuen.
Hämähäkki on symboli kauhulle ja ahdistavalle sisällölle! Jos siis näet sellaisen, kehotamme nostamaan kädet ylös ja juoksemaan nopeasti huoneesta ulos kirkuen.
Ketä kutsutaan noobiksi tai nyypiksi?
Aloittelija saa peleissä usein kuulla olevansa noob. Sana tulee englanninkielen sanasta ”newbie”. Sanaa käytetään ajoittain hyvinkin ahkerasti pelikulttuurissa, teitpä mitä tahansa, saatat silti kuulla olevasi noob. Siihen kannattaa siis tottua. Eikä se nyt niin kamalan loukkaava sana ole tällein tarkemmin ajatellen.
Aloittelija saa peleissä usein kuulla olevansa noob. Sana tulee englanninkielen sanasta ”newbie”. Sanaa käytetään ajoittain hyvinkin ahkerasti pelikulttuurissa, teitpä mitä tahansa, saatat silti kuulla olevasi noob. Siihen kannattaa siis tottua. Eikä se nyt niin kamalan loukkaava sana ole tällein tarkemmin ajatellen.
Aloittelija saa peleissä usein kuulla olevansa noob. Sana tulee englanninkielen sanasta ”newbie”. Sanaa käytetään ajoittain hyvinkin ahkerasti pelikulttuurissa, teitpä mitä tahansa, saatat silti kuulla olevasi noob. Siihen kannattaa siis tottua. Eikä se nyt niin kamalan loukkaava sana ole tällein tarkemmin ajatellen.
Aloittelija saa peleissä usein kuulla olevansa noob. Sana tulee englanninkielen sanasta ”newbie”. Sanaa käytetään ajoittain hyvinkin ahkerasti pelikulttuurissa, teitpä mitä tahansa, saatat silti kuulla olevasi noob. Siihen kannattaa siis tottua. Eikä se nyt niin kamalan loukkaava sana ole tällein tarkemmin ajatellen.
Mitä ei todennäköisesti opi pelaamalla?
Uimataito on sellainen taito, johon tarvitaan myös fyysistä harjoittelua. Tietokoneiden avulla on kuitenkin hyvin mahdollista oppia esimerkiksi tekniikoita ja teoriaa lajiin liittyen. Mutta juu, niin kuin tuli sanottua: täytyy siellä vedessä kuitenkin jokusen kerran käväistä jottei vajoa heti pohjaan kuin kivi.
Uimataito on sellainen taito, johon tarvitaan myös fyysistä harjoittelua. Tietokoneiden avulla on kuitenkin hyvin mahdollista oppia esimerkiksi tekniikoita ja teoriaa lajiin liittyen. Mutta juu, niin kuin tuli sanottua: täytyy siellä vedessä kuitenkin jokusen kerran käväistä jottei vajoa heti pohjaan kuin kivi.
Uimataito on sellainen taito, johon tarvitaan myös fyysistä harjoittelua. Tietokoneiden avulla on kuitenkin hyvin mahdollista oppia esimerkiksi tekniikoita ja teoriaa lajiin liittyen. Mutta juu, niin kuin tuli sanottua: täytyy siellä vedessä kuitenkin jokusen kerran käväistä jottei vajoa heti pohjaan kuin kivi.
Uimataito on sellainen taito, johon tarvitaan myös fyysistä harjoittelua. Tietokoneiden avulla on kuitenkin hyvin mahdollista oppia esimerkiksi tekniikoita ja teoriaa lajiin liittyen. Mutta juu, niin kuin tuli sanottua: täytyy siellä vedessä kuitenkin jokusen kerran käväistä jottei vajoa heti pohjaan kuin kivi.
Mikä on kaikkien aikojen myydyin pelikonsoli?
PS2-pelikonsolia on myyty yli 157 miljoonaa kipaletta, mikä meinaa oikeastaan sitä, että joka 11. kotitaloudesta löytyy kyseinen aparaatti. Täpärästi kakkossijalle kirii Nintendo DS (154 miljoonaa myytyä konsolia). Kolmossijalla komeilee Game Boy (118 miljoonaa konsolia).
PS2-pelikonsolia on myyty yli 157 miljoonaa kipaletta, mikä meinaa oikeastaan sitä, että joka 11. kotitaloudesta löytyy kyseinen aparaatti. Täpärästi kakkossijalle kirii Nintendo DS (154 miljoonaa myytyä konsolia). Kolmossijalla komeilee Game Boy (118 miljoonaa konsolia).
PS2-pelikonsolia on myyty yli 157 miljoonaa kipaletta, mikä meinaa oikeastaan sitä, että joka 11. kotitaloudesta löytyy kyseinen aparaatti. Täpärästi kakkossijalle kirii Nintendo DS (154 miljoonaa myytyä konsolia). Kolmossijalla komeilee Game Boy (118 miljoonaa konsolia).
PS2-pelikonsolia on myyty yli 157 miljoonaa kipaletta, mikä meinaa oikeastaan sitä, että joka 11. kotitaloudesta löytyy kyseinen aparaatti. Täpärästi kakkossijalle kirii Nintendo DS (154 miljoonaa myytyä konsolia). Kolmossijalla komeilee Game Boy (118 miljoonaa konsolia).
Kuinka monta Pokémonia on kansallisessa Pokedexissä vuonna 2021?
Kansallisessa Pokedexissä on tällä hetkellä yhteensä 898 Pokemonia. Aika monta! Gotta Catch 'Em All!
.
Kansallisessa Pokedexissä on tällä hetkellä yhteensä 898 Pokemonia. Aika monta! Gotta Catch 'Em All!
Kansallisessa Pokedexissä on tällä hetkellä yhteensä 898 Pokemonia. Aika monta! Gotta Catch 'Em All!
Kansallisessa Pokedexissä on tällä hetkellä yhteensä 898 Pokemonia. Aika monta! Gotta Catch 'Em All!
Missä pelissä on ollut vuoteen 2021 mennessä suurin eSports-palkintopotti?
Vuoden 2021 Dota 2 -tapahtuman potissa oli peräti ~40 miljoonaa dollaria. Sillä summalla saisi itselleen hankittua 114 286 uutta Playstation 4 pelikonsolia.
Vuoden 2021 Dota 2 -tapahtuman potissa oli peräti ~40 miljoonaa dollaria. Sillä summalla saisi itselleen hankittua 114 286 uutta Playstation 4 pelikonsolia.
Vuoden 2021 Dota 2 -tapahtuman potissa oli peräti ~40 miljoonaa dollaria. Sillä summalla saisi itselleen hankittua 114 286 uutta Playstation 4 pelikonsolia.
Vuoden 2021 Dota 2 -tapahtuman potissa oli peräti ~40 miljoonaa dollaria. Sillä summalla saisi itselleen hankittua 114 286 uutta Playstation 4 pelikonsolia.
Olet ihan omalta aikakaudeltasi, jos se nyt yhtään lohduttaa. Kuten otsikosta saattoikin jo tulkita, et ole mikään freeshi vuoden 2021 lautapeli!
Nyt puhutaan lautapelistä, joka on saattanut ainakin muutaman vuosikymmenen kerätä pölyä varaston nurkassa, ruosteisen kolmipyörän, talikon ja muiden hylättyjen muinaisten tavaroiden seurassa. Digipelitietosi ei siis ole nyt sitä kaikkein hulppeinta! Ei kun bittejä keräilemään!
Haluatko tietää jotain pelaamisesta? Kysy, me vastaamme päihteistä, pelaamisesta ja elämästä :)
Nyt ei ole grafiikalla ja erikoistehosteilla ainakaan liikaa mässäilty! Sinussa on tasan kolme liikkuvaa osaa: Plop... Plop... Plop..! En sano sua yksinkertaiseksi, mutta en sano mitään muutakaan.
Sinua on kuitenkin oikein mukava hakata, ainakin sen kolme minuuttia kunnes kyllästyy. Pelitietosi on kehitettävissä! Toimintasi kaipaa kuitenkin jo sähköä, mutta huonomminkin olisi voinut mennä.
Haluatko tietää jotain pelaamisesta? Kysy, me vastaamme päihteistä, pelaamisesta ja elämästä :)
Olet klassikko, mutta se ei tarkoita, että tietäisit peleistä mitään. Surffasit aallon harjalla viimeksi 80- ja 90-luvuilla. Turvallinen valinta. Nyt on kuitenkin korkea aika tutustua mitä digipelaamiselle kuuluu noin 30 vuotta aikakautesi jälkeen!
Haluatko tietää jotain pelaamisesta? Kysy, me vastaamme päihteistä, pelaamisesta ja elämästä :)
Oot joskus saattanut olla kova, mutta se oli ja meni jo. Sä luulet olevasi huipulla, mutta aika on juuri ajamassa sun ohi. Et ole enää kovinkaan erikoinen. Jos haluat erottua joukosta, tulisi sinun päivittää järjestelmäsi ja hypätä kehitysaallon kuohkeisiin vaahtoihin.
Haluatko tietää jotain pelaamisesta? Kysy, me vastaamme päihteistä, pelaamisesta ja elämästä :)
Pysyt kehityksen kärjessä, päivität tietojasi jatkuvasti! WAU! Digipelitietosi on tällä hetkellä täydellistä! Ole kuitenkin valppaana, jonain päivänä jopa sinunlaisesi tehopakkaus saattaa jäädä jälkeen…
Haluatko tietää jotain pelaamisesta? Kysy, me vastaamme päihteistä, pelaamisesta ja elämästä :)